Home > OVER ADVIES > Advies is nooit gratis!

Advies is nooit gratis!

Vanaf 2013 betaal je zelf voor financieel advies. Dat zijn advieskosten. Dat betekent dat je een rekening ontvangt nadat je bijvoorbeeld financieel advies over een hypotheek hebt gekregen. Door deze rekening weet jij precies wat het advies van de adviseur je kost en wat hij daar precies voor doet. Dat staat ook beschreven in het dienstverleningsdocument van de adviseur.

Dat je voor financieel advies moet betalen is niet nieuw, want financieel advies was nooit gratis. Vroeger waren deze kosten verwerkt in de prijs. De financieel adviseur kreeg deze kosten dan terug via provisie van de bank of verzekeraar waar hij het product voor je kocht. Dit mag nu niet meer.

Weet waarvoor je betaalt aan je financieel adviseur

De financieel adviseur is verplicht je bij het eerste gesprek te vertellen welke beloning hij ontvangt en welke werkzaamheden hij hier voor doet. Dit staat beschreven in het dienstverleningsdocument (DVD). Dit document moet hij na het eerste oriëntatiegesprek aan je geven.

In het dienstverleningsdocument staan de advieskosten, het uurtarief dat de adviseur hanteert. Hij moet ook een inschatting geven van het aantal uur dat hij nodig heeft voor het geven van een advies en het bemiddelen van een specifiek product.

Wat als ik het product uiteindelijk niet aanschaf?

De eerste keer dat je een gesprek hebt met een adviseur wordt meestal een oriënterend gesprek genoemd. Daarvoor worden vaak geen kosten in rekening gebracht. Als je na dat gesprek verder wilt, legt de adviseur een contract aan je voor. Als je dat document tekent, moet je betalen voor het advies. Zelfs als je uiteindelijk geen product afsluit. De adviseur heeft namelijk wel werk voor je gedaan en je advies gegeven. En gratis advies bestaat niet.

 

Bron: Autoriteit Financiële Markten (AFM)