HOME > BLOG

Artikelen

De Keuze Is Reuze, Maar Waar Kies Je Voor?

Zojuist las ik op een nieuwssite de mooie kop “forse stijging woningverkopen”.  Dat had ik al zien aankomen. Als vergelijkingssite voor diensten en tarieven van financieel adviseurs zit je vooraan in die keten. Ik heb ook een forse toename gezien de laatste tijd van vergelijkingen en zoekopdrachten op de site. Leuk!

Gevolg van een stijging in woningverkopen, is dat er ook meer hypotheekadviezen nodig zijn. Ik vraag mij af waar je dan heen gaat als consument. Wat drijft iemand nou tot het maken van een keuze voor een financieel adviseur waarmee je in zee gaat voor een hypotheekadvies?

De titel van mijn blog zegt het al. De keuze is reuze. Het verschil in toegevoegde waarde, de inhoud van het advies en de prijs is ook reuze. Volgens mij kun je op twee manieren hypotheekadvies halen. Bij de grootbanken (ABN Amro, ING, Rabo) of bij een (onafhankelijk) financieel adviseur. Veel mensen gaan naar de bank. Maar waarom? Ik begrijp dat niet. Een grootbank verkoopt en adviseert maar 1 smaak, namelijk de producten van hun eigen bank. Afgelopen zomer heeft het gerenommeerde onderzoeksbureau Moneyview nog uitgebreid onderzoek gedaan waaruit bleek, dat de consument met zijn hypotheek bij de bank duurder uit is. En het was nogal een onderzoek.

Het onderzoeksbureau vergeleek 59 verschillende hypotheken op basis van 28 klantscenario's met elkaar (jong, oud, starter, doorstromer, etc.). Uit de berekeningen blijkt dat bij geen van de 28 scenario's een bank de goedkoopste oplossing biedt.  Conclusie van Moneyview "Per saldo is de consument daar juist veel duurder uit. De combinatie van het slechts kunnen aanbieden van alleen hun eigen hypotheek, overlijdensrisicoverzekeringen en de hoogte van rentepercentages zorgen er voor dat de kosten snel oplopen.”

Dat bewijst volgens mij maar eens en te meer, dat het niet heel handig is om naar de grootbanken te gaan voor je hypotheek. Toch doen hele volksstammen het. Waarom? Zijn de adviestarieven dan zoveel lager? Daar zou wat in kunnen zitten. Een bank hoeft allemaal maar zijn eigen producten te onderzoeken en te vergelijken, terwijl een (onafhankelijk) financieel adviseur vaak meer dan 10 producten en aanbieders voor je vergelijkt. Veel meer werk dus. Ik ben het eens nagegaan. Een hypotheekadvies  (zonder rekening te houden met uitzondering als starterskorting, zelfwerkzaamheidskorting etc.) voor nieuwe klant met een nieuwe hypotheek kost bij ING € 2.100,- inclusief het bemiddelen, dus van kop tot staart. Van advies tot afsluiten. Bij ABN Amro kost dat ook € 2.100,- en bij de Rabobank kost dat € 1.500,-. Als ik dit afzet tegen het gemiddelde tarief wat de adviseurs tonen op mijn site, dan zie ik niet zoveel verschil. Het gemiddelde tarief bij een (onafhankelijk) financieel adviseur, die dus veel meer aanbieders voor je vergelijkt, is op dit moment € 1.795,-. Ook hier weer van kop tot staart. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat er weer behoorlijke verschillen zitten in de tarieven van de adviseurs onderling. Maar dit is een gemiddelde.

Volgens mij is er dus aangetoond, dat je als consument duurder uit bent door je hypotheek bij de bank te sluiten en het adviestarief ligt ook nog eens heel dicht bij elkaar.

Blijft mijn vraag: Waarom kies je als consument er dan toch voor om naar een bank te gaan voor je hypotheek?

Er zijn nog geen reacties
Naam *
E-mailadres *
Reactie *
     (Typ hier de tekst over van het plaatje links)

Je Wordt Gefopt Waar Je Bij Staat..?

Bestaat 100% onafhankelijk? Een veel besproken onderwerp als het vergelijkingssites betreft. Onafhankelijkheid. 

Onafhankelijkheid vinden de meeste mensen toch wel heel belangrijk. Want je wilt graag een ongekleurd vergelijk kunnen maken. Maar hoe onafhankelijk zijn vergelijkingssites nu helemaal?

Twee voorbeelden. Neem Independer. Grote vergelijkingssite en tussenpersoon. In handen van Achmea, een verzekeraar. Lekker independent. Toch varen hele volksstammen blind op de uitkomsten van Independer. Weten ze dan niet dat het een eigenlijk gewoon een tussenpersoon in handen van een verzekeraar is? Of vinden ze dat toch niet belangrijk? 

Nog een voorbeeld. Neem Advieskeuze. Op deze site kun je een financieel adviseur zoeken en reviews lezen en geven. Op hun site staat, en dit triggerde mij tot het schrijven van deze blog, 100% onafhankelijk. Hoezo 100% onafhankelijk? De Consumentenbond heeft net een belang van 20% genomen in deze site en wil dat over een paar jaar uitbreiden naar een meerderheidsbelang. De Consumentenbond die ook in verzekeringen bemiddelt, dus een tussenpersoon is? Hoe kun je dan beweren dat je 100% onafhankelijk bent? Ik kan hier toch echt het beeld van de slager die zijn eigen vlees keurt niet onderdrukken. 

Opmerkelijk is, dat er financieel adviseurs zijn, die hun klanten vragen een review te geven over hun kantoor en dienstverlening op deze sites. Volgens mij verwijs je dan gewoon je klant door naar de concurrent. Is het niet hetzelfde als de Rabobank die zijn klanten vraagt om hun dienstverlening te beoordelen op de site van de ABN Amro? 

Zo zijn er nog talloze voorbeelden op te noemen. Mensen geven aan onafhankelijkheid erg belangrijk te vinden, maar worden in de maling genomen waar ze bij staan. En erger nog, ze laten zich in de maling nemen. Misschien vinden ze die onafhankelijkheid misschien eigenlijk toch niet zo belangrijk? 

Terug naar mijn initiële vraag. Bestaat 100% onafhankelijk? Ik denk het niet. Ik probeer met mijn site een onafhankelijk platform te creëren waar bedrijven zich kunnen profileren, hun diensten en tarieven kunnen tonen en waar consumenten deze kunnen vinden en vergelijken op zaken die zij belangrijk vinden. Er zijn geen externe aandeelhouders of geldschieters bij het ontstaan van Adviestariefvergelijker.nl betrokken geweest en zijn dat nu nog steeds niet. Ook heb ik of mijn bedrijf geen inschrijving tot bemiddelen bij de AFM, in tegenstelling tot de eerder genoemde bedrijven. Maar ben je dan volledig onafhankelijk? Ik denk het niet. Want ook achter deze site zit natuurlijk een verdienmodel en daarmee ben je in mijn ogen altijd afhankelijk. 

Wat vind jij?

Christian Bouter heeft gereageerd op 09:03:05, 10-17-2013
Adviestariefvergelijker.nl maakt zich volstrekt belachelijk met dit blogartikel. Er wordt
gesuggereerd dat Advieskeuze.nl niet onafhankelijk zou zijn. Blijkbaar zonder zich echt te verdiepen
in de participaties, het integere verdienmodel en de voorwaarden.

Advieskeuze.nl borgt
de 100% onafhankelijkheid op alle mogelijke manieren. Advieskeuze.nl wordt niet gefinancierd door
marktpartijen, geeft zelf geen financieel advies en bemiddelt niet in financiële producten. Er
worden ook geen doorklik-, lead- of advertentievergoedingen ontvangen, zodat er geen sprake is van
een commercieel belang bij het bepalen van een zoekresultaat. Juist adviestariefvergelijker.nl heeft
een advertentiemodel waar advieskantoren tegen betaling een betere positie boven het zoekresultaat
kunnen kopen.

De Consumentenbond ondersteunt het initiatief van Advieskeuze.nl volledig
en heeft een belang van 20%, dat in een periode van drie jaar zal uitgroeien naar een
meerderheidsbelang. Hiermee wordt geborgd dat de website onafhankelijk blijft en niet in handen zal
komen van een bank- of verzekeringsconcern. Een cruciale voorwaarde voor een breed draagvlak binnen
de financiële branche. Deze garantie kan geen enkele andere vergelijkingssite bieden.
Naam *
E-mailadres *
Reactie *
     (Typ hier de tekst over van het plaatje links)

Operatie Geslaagd, Advies Overleden?

Na jaren in de verzekeringswereld te hebben rondgelopen en na de aankondiging dat er een provisieverbod zat aan te komen per januari 2013, begon er in de loop van 2011 iets bij mij te dagen…

Leuk zo’n provisieverbod. Dat moet de verdiensten van het intermediair zoveel inzichtelijker en transparanter maken voor de consument. Althans dat was het idee? Het provisieverbod was dé oplossing. Laat die intermediairs inzichtelijk maken wat ze nu allemaal doen voor hun geld. Mijn vraag was en is eigenlijk nog steeds, helpt dit de consument nou echt? Is dit nou echt wat een klant wil? Wil een consument niet gewoon bij meerdere partijen “gratis” om de tafel om adviezen te kunnen vergelijken en daarna uiteindelijk een keuze kunnen maken voor welke partij er gekozen wordt om te bemiddelen? En vindt die consument het dan echt zo erg dat er provisie wordt betaald door een verzekeraar/ geldverstrekker aan de betreffende bemiddelaar? Was verplichte transparantie in deze opbrengsten en aftopping van de excessen niet genoeg geweest? Natuurlijk zijn er behoorlijk wat intermediairs geweest die meer aan hun eigen gewin dachten dan aan het klantbelang. Inmiddels is het aandeel van dit soort intermediairs behoorlijk gereduceerd. Gelukkig maar, want dat soort ben je maar liever kwijt dan rijk in je branche.

Nu is het zover, een half jaar geleden is het provisieverbod op complexe producten (lees impactvolle producten zoals hypotheken, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, levensverzekeringen en pensioenen) daadwerkelijk van kracht geworden. Wat zijn de gevolgen? Financieel dienstverleners hadden al bijna geen omzet meer door de crisis en woekerpolis affaire, maar nu na de ingang van het provisieverbod hebben ze het helemaal lastig gekregen. Voor veel kantoren is het inmiddels een maandelijks gevecht geworden om de rekeningen en de salarissen weer betaald te krijgen. Het lijkt er dus op dat hier een branche bijna de nek om wordt gedraaid. Dan zou je toch verwachten dat het provisieverbod bij de consument tot een veel beter resultaat leidt. Maar helaas. Die schrikt zich een hoedje als hij hoort dat het eerste gesprek om kennis te maken misschien nog gratis is, maar dat daarna de meter toch echt gaat lopen. En daar waar hij vroeger € 5.000,- provisie betaalde voor hypotheek, hij nu misschien nog € 2.000,- voor een hypotheekadvies betaald, dit helemaal niet gewaardeerd lijkt te worden door de consument. De consument lijkt er niet van te houden om een aparte nota te moeten betalen voor een advies. Ook al is hij goedkoper en veelal ook beter uit. De meeste consumenten weten ook nog steeds niet dat het provisieverbod er is en wat het voor hen betekent.

Toch is het provisieverbod er en moet de markt ermee “dealen”. En dat begon mij in 2011 te dagen. Hoe kan ik de markt helpen ermee te “dealen”? En daarmee ontstond het idee om een vergelijkingssite te gaan bouwen wat een platform moest worden. Een platform waar de financieel dienstverleners zichzelf en hun diensten konden tonen en profileren. En waar zij de consument konden laten zien waarin zij zich onderscheiden ten opzichte van hun concurrenten. Minder “me too”  en meer ondernemerschap. Maar ook een platform waar de consument en de financieel dienstverlener  elkaar kunnen vinden en vragen en antwoorden aan elkaar kunnen geven. En tenslotte moest er op die site de inhoud van diensten, tarieven en waarderingen van andere klanten met elkaar vergeleken kunnen worden.  Want de vraag van een consument over een verschil in tarief van een paar duizend euro voor hypotheekadvies is natuurlijk best gerechtvaardigd.

Zojuist hebben we de lancering van de vernieuwde site achter de rug. Want ook een vergelijkingssite moet regelmatig worden aangepast door voortschrijdend inzicht door een wijzigende markt. De site is half januari 2013 succesvol gelanceerd en we hebben sindsdien zo’n 1500 bezoekers per maand. Dat is een welkom succes!

Nieuw op de site zijn de berekeningstools waar de consument makkelijk wat voor hem of haar interessante producten kan vergelijken, besparen of inzichten kan krijgen. Ook is er een blogmodule opgenomen, waar niet alleen ik, maar ook meerdere bij ons aangesloten adviseurs regelmatig nieuwe blogs op zullen gaan posten. Maar de grootste verandering zit ‘m in de lay out van de startpagina en het feit, dat het tonen van tarieven door financieel dienstverleners vanaf nu gratis is geworden.

Ik ben benieuwd naar wat u ervan vindt! Laat u het me weten?

Joke Van Holsteijn heeft gereageerd op 02:21:02, 08-01-2013
Met dank voor de duidelijke uitleg! Het zet mij aan het denken. Nu nog eens alles op een rijtje
zetten en dan op jullie Marktplein zetten. Ben reuze benieuwd naar het resultaat. Wens jullie heel
veel succes!
Naam *
E-mailadres *
Reactie *
     (Typ hier de tekst over van het plaatje links)